Categories
Inge van Haselen

Wat eet je tijdens Intermittent Fasting

Wat eet je tijdens Intermittent Fasting om succesvol af te vallen?

Welkom bij deze serie over Intermittent Fasting, en hoe je dat toepast om af te vallen, zonder te gaan jojo-en. Als je er klaar voor bent om een doorbraak te bereiken in je gewicht en je gezondheid, dan ben je hier op de goede plaats.

Als Health Coach, Personal Trainer en Sportvastencoach heb ik de afgelopen veertien jaar duizenden mensen geholpen om af te vallen, gezonder te worden en meer energie te krijgen. Zowel met mijn online programma’s als offline in de Health Club.

De voeding die je kiest bepaalt het succes van afvallen

Als je succesvol wilt afvallen is het superbelangrijk WAT je eet en WANNEER. De voeding die je kiest bepaalt voor een groot deel je succes. En dan gaat het  niet alleen om minder eten, zoals veel mensen denken, maar om het maken van betere keuzes en betere combinaties.

Ook tijdens het Intermittent Fasting is dit van belang. Dus ga niet zomaar wat doen en bekijk eerst deze video. Dit is de derde video over “Hoe je Intermittent Fasting goed toepast om af te vallen” en ik denk dat het je gaat bevallen.

Voor een doorbraak in je gewicht

Voor maximale vetverbranding

Maar deze methode werkt alleen als je rondom het vasten voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt in de juiste verhoudingen!

Dat bepaalt in feite het succes van het vasten, dus hóeveel je afvalt, hóe je gezondheid verbetert en hoe je energie toeneemt.

Pas op met het ketogeen dieet

Vaak zie je dat Intermittent Fasting wordt gecombineerd met een ketogeen dieet. Dat is een manier van eten, waarbij je nauwelijks koolhydraten eet, heel veel vetten en een klein beetje eiwitten. Dit dieet versnelt het proces van autofagie.

MAAR ik wil je waarschuwen. Uit steeds meer onderzoek blijkt dat het ketogene dieet niet goed werkt voor vrouwen boven de 40. Je lichaam gaat teveel van het stresshormoon cortisol produceren en dat heeft een negatief effect op onder meer je schildklier en oestrogeenaanmaak

Combineer met Low Carb Clean Eating

Combineer Intermittent Fasting met Low Carb Clean Eating voor maximaal resultaat

Voor de meeste mensen is het beter om Intermittent Fasting te combineren met een “Low-Carb” Clean Eating menu. Wat is Low Carb Clean Eating? Ik kan er dagenlang over praten en ik heb er boekenvol over geschreven.

Wat is Clean Eating?

Clean Eating wil zeggen dat je pure, verse producten eet en geen fabriekseten uit pakjes. Denk aan veel groente, in alle kleuren van de regenboog, in combinatie met gezonde, plantaardige vetten en de juiste eiwitten. Hier kun je behoorlijk veel van eten, zonder dat je aankomt.

Wat je niet eet bij Clean Eating, is stapels boterhammen, koekjes, kant-en-klaar eten en andere dingen uit pakjes. Hier zitten vaak veel verborgen suikers in en weinig gezonde voedingsstoffen.

Wat is Low Carb?

Low Carb betekent letterlijk “laag in koolhydraten” of koolhydraatarm. Bij Clean Eating zit je al lager in je koolhydraten dan de meeste mensen. Als je brood, yoghurt, cruesli, crackers, pizza, pasta, aardappelen en dergelijke vervangt door gezondere opties kom je al een heel eind in de richting.

Maar bij Intermittent Fasting helpt het om nóg wat lager in je koolhydraten te gaan zitten. De extreme variant is het Ketogene dieet, waarbij je nog maar 5% van je energie uit koolhydraten haalt. Dit werkt misschien voor mannen, maar voor vrouwen is dit minder geschikt. Je kunt er je hormoonhuishouding mee verstoren.

Daarom adviseer ik je wat hoger in je koolhydraten te gaan zitten dan bij een ketogeen dieet. Daardoor houd je het goed vol en krijg je niet die hormonale problemen van een ketogeen dieet.

Bij Low Carb (oftewel koolhydraatarm) Clean Eating haal je je koolhydraten vooral uit groente en wat fruit. Uiteraard is het ook belangrijk voldoende goede eiwitten en gezonde vetten te eten.

Zorg dat de verdeling van voedingsstoffen klopt. Ga ervan uit dat je je energie haalt uit ongeveer 30% koolhydraten, 45% vetten en 25% uit eiwitten.

Geweldige resultaten

Als ik mijn klanten deze combinatie van Intermittent Fasting voorschrijf in combinatie met deze manier van Clean Eating dan zie ik geweldige resultaten. Zoals Danielle, die bijna 5 kilo afviel en in haar taille vier centimeter smaller werd. En Janneke, die langer doorging en uiteindelijk bijna 10 kilo afviel en dit resultaat nog altijd vasthoudt.

Iedereen kan het en je geeft je lichaam een geweldige boost.

Het is niet ingewikkeld

Het is helemaal niet zo ingewikkeld als je misschien denkt. En je kunt je lichaam in fasen laten wennen.Begin bijvoorbeeld eerst met twaalf uur vasten en eet daarna zoals je normaal ook eet.

Als dat goed gaat kun je het vasten opbouwen naar veertien uur en tussendoor echt goed Low Carb -oftewel koolhydraatarm- Clean gaan eten. Dan ga je echt afvallen en voel je je al snel heel fit, soms bijna euforisch.

Het maakt je ook mentaal sterker, omdat je op een gegeven moment voelt dat je niet meer afhankelijk bent van steeds weer eten.

Wissel de twee beste methodes voor Intermittent Fasting af

Wissel de beste methodes voor Intermittent Fasting af voor maximaal resultaat.

Je kunt de veertien-tien-methode afwisselen met de vijf-twee methode, om je lichaam te blijven uitdagen. In mijn vorige video heb ik je over deze varianten op Intermittent Fasting uitgelegd.

Bij de veertien-tien methode eet je veertien uur niets en dan tien uur wel. En in de vijf-twee methode heb je in een week twee dagen met een aantal kleinere maaltijden van in totaal achthonderd calorieën.

Groetjes,
Inge